Hvorfor er Teknisk SEO og Google crawl budget optimering en nødvendighed for topplaceringer?
Søgemaskiner som Google opbygger en digital model af hjemmesiden ud fra hjemmesidens opbygning og linking. Ved at ‘crawle’ hjemmesiden med søgerobotter bevæger de sig rundt på hjemmesiden og kopierer dele indholdet som de finder interessant.
Internettet er næsten uendeligt stort og derfor begrænser søgemaskinerne tiden de bruger på at crawle et enkelt websted. Alle websteder har et crawl-budget dvs. en begrænset mængde af Google’s tid og ressourcer.
Al SEO og især teknisk SEO er en optimering af brugen af ens crawl-budget. Det gælder om at ens sider bliver indekseret da det er en forudsætning for at informationen vises i søgeresultaterne. SEO gør crawl, evaluering, konsolidering og vurdering lettere for Google og giver placeringer i top søgeresultaterne.
Med integration til Googles Search Console sikre WEB designeren, at Google ser dine hjemmesider på den ønsket måde.
Eksempler på tekniske SEO områder hvor optimering giver bedre placeringer i top hos Google
Tekniske SEO områder vi tjekker og optimerer for at få bedst mulige placeringer i Google. Nogle bruges altid og andre hvor det giver mening.
SSL / HTTPS - Krypteret link mellem en webserver og en browser - Teknisk SEO
Secure Sockets Layer (SSL) sikkerhedsteknologi sikre et krypteret link mellem en webserver og din browser. Websidens URL starter med ‘https://’ i stedet for ‘http://’ og din browser viser en lukket hængelås foran linken.
I 2014 annoncerede Google, at de ønskede at se ‘HTTPS everywhere’. HTTPS websteder vil blive foretrukket i søgresultaterne frem for ikke-sikre HTTP websider. SSL-certifikat er en del af Teknisk SEO.
Mobilvenlig webside – responsive designs belønnes - Teknisk SEO
Et ‘responsivt’ webstedsdesign tilpasser automatisk indholdet til den type enhed der browses fra. Det er nemt at navigere og læse WEB sidens indhold på alle enheder – mobil, tablet eller desktop
et responsivt websted er vigtigere end nogensinde for at få gode placeringer da Google’s tilgang til indeksering af indhold er ‘Mobile first’.
Hurtig download af hjemmeside
Søgemaskiner foretrækker websteder med hurtig indlæsning. Sidehastigheden har betydning for ens placering i søgeresultater.
En hurtig hjemmeside afhænger af flere ting:
– En hurtig hosting udbyder
– en hurtig DNS-udbyder
– mindst brug af scripts og plugins (Minimer ‘HTTP-anmodninger’)
– sidens kodning (brug af ét CSS-stylesheet som fortælle webstedsbrowseren hvordan du viser dit websted)
– komprimeret billeder uden at tabe kvalite
– brug samme billedstørrelse som vises på hjemmesiden da det mindsker behov for kommunikation imellem WEB server og bowser
– hold webstedets kode nede på et minimum.
– En hurtig hosting udbyder
– en hurtig DNS-udbyder
– mindst brug af scripts og plugins (Minimer ‘HTTP-anmodninger’)
– sidens kodning (brug af ét CSS-stylesheet som fortælle webstedsbrowseren hvordan du viser dit websted)
– komprimeret billeder uden at tabe kvalite
– brug samme billedstørrelse som vises på hjemmesiden da det mindsker behov for kommunikation imellem WEB server og bowser
– hold webstedets kode nede på et minimum.
Undgå duplikeret indhold -det betragtes som manipulation
Duplikeret indhold betragtes af søgemaskinealgoritmer som manipulation for at få bedre placeringer eller vinde mere trafik. Duplikeret indhold giver dårligere placeringer og kan være forvirrende for dem der besøger hjemmesiden.
Google og Bing råder webmastere til at fjerne duplikeret indhold. Er det ikke muligt så brug det kanoniske linkelement til at vise søgemaskinerne hvilken der er den prioriteret version.
Husk sitemap der hjælper søgemaskiner med at forstå webstedet
Et XML-sitemap er en indholdsfortegnelse, der indeholder nyttige oplysninger om alle siderne på dit websted.
Det kan være information om hvornår en side sidst blev ændret, hvilken prioritet det har på web siden og hvor ofte den opdateres.
I mange hjemmesideprogrammer skal man selv installere en sitemap generator eller lave den manuelt.
Det kan være information om hvornår en side sidst blev ændret, hvilken prioritet det har på web siden og hvor ofte den opdateres.
I mange hjemmesideprogrammer skal man selv installere en sitemap generator eller lave den manuelt.
Sitemap hjælper søgemaskiner med at forstå websidens opbygning mens de crawler det. Uden en sitemap vil intet af hjemmesidens indhold blive indekseret.
Overvej at aktivere Accelerated Mobile Pages (AMP)
AMP-versioner af en webside indlæses ekstremt hurtigt på mobile enheder. Indholdet og koden minimeres, scripts deaktiveres mens tekst, billeder og video forbliver intakt. I WordPress kan man installere et AMP plugin.
Google fremhæver nogle gange AMP-sider i søgeresultaterne. Se mere om AMP hos Goggle.
Brug struktureret data på hjemmesiden
Struktureret datamarkering er kode som tilføjes for at hjælpe søgemaskiner med bedre at forstå indholdet på det. Disse data kan hjælpe søgemaskiner med at indeksere webstedet mere effektivt og give mere relevante resultater.
Google supportere strukturerede data ved at tilføje “rich snippets” tilsøgeresultaterne.
Registrer websted på Google Search Console (GSC)
Når at websted er klar til offentliggørelse indsendes sitemappen til Google Search Console og måske andre Webmasterværktøjer. De crawler det nye websted og begynder at vise indhold i søgeresultaterne.
Med GSC kan man se webstedets generelle ydeevne, man kan teste webstedets brugervenlighed på mobiltelefoner, se opdateret søgeanalyser og meget mere.
Med GSC kan man se webstedets generelle ydeevne, man kan teste webstedets brugervenlighed på mobiltelefoner, se opdateret søgeanalyser og meget mere.
Google Search Console og Bing Webmaster Tools er gratis værktøjer fra henholdsvis Google og Microsoft. De giver mulighed for at registrere et websted på deres søgemaskiner. Med registrering har man bedre kontrol over at indekseringen af alle ens sider er rigtig.
Søgemaskine crawl og indeksering - Link Management - Teknisk SEO
En hjemmeside der vises i søgemaskineresultater er blevet crawlet og indekseret af søgemaskinen. Det er utroligt vigtigt at man fortæller søgemaskinerne når man laver ændringer. Det kan være på siderne, ændring deres link navn (URL) eller fjernelse af en side.
Fortæller man ikke søgemaskinerne at en side er slettet vises den stadig i søgeresultaterne. Google ser ved næste ‘crawl’ at siden ikke kan nåes og straffer siden med at trække søgeplaceringer for resten af ens sider ned. Det er utrolig vigtigt at ens hjemmeside indekseres korrekt.
Link management er del af en Teknisk SEO.
Fortæller man ikke søgemaskinerne at en side er slettet vises den stadig i søgeresultaterne. Google ser ved næste ‘crawl’ at siden ikke kan nåes og straffer siden med at trække søgeplaceringer for resten af ens sider ned. Det er utrolig vigtigt at ens hjemmeside indekseres korrekt.
Link management er del af en Teknisk SEO.
Link management kan styres med filen .htaccess på WEB serveren eller med et SEO plugin som en integreret del af hjemmesideprogrammet.
Her bør man tilføje information for en ændret side, som giver søgemaskinen information om sidens status. Eksempler på information er:
‘301 – side er flyttet permanent’
‘410 – siden eksisterer ikke længere’
‘307 – flyttet midlertidigt’.
Her bør man tilføje information for en ændret side, som giver søgemaskinen information om sidens status. Eksempler på information er:
‘301 – side er flyttet permanent’
‘410 – siden eksisterer ikke længere’
‘307 – flyttet midlertidigt’.
Indsætter man et “noindex” tag på den enkelte sides fortæller det at siden ikke skal indekseres. Søgemaskinerne crawler derfor ikke siden.
Bør bruges på sider som alene besøges ved internt browsing og derfor ikke skal indekseres.
Det kan være sider som f.eks. købsbetingelser, cookie information eller en GDPR side som ikke har nogen relevans for ens søgeplaceringer.
Bør bruges på sider som alene besøges ved internt browsing og derfor ikke skal indekseres.
Det kan være sider som f.eks. købsbetingelser, cookie information eller en GDPR side som ikke har nogen relevans for ens søgeplaceringer.
Struktur af hjemmesiden - intern linikig
Strukturen på hjemmesiden fortæller søgemaskinerne hvilke sider der hører sammen og hvordan de hører sammen.
Hjemmesidens struktur er vigtig for gode søgeplaceringer. Indlæg eller sider om samme emne bør samles til en side for at få stærkere emne relevans.
Intern linking mellem dine sider skal være fra oversigtssider til sider med fordybende indhold om samme emner som dermed viser Google hvor det vigtigste indhold er.
Intern linking mellem dine sider skal være fra oversigtssider til sider med fordybende indhold om samme emner som dermed viser Google hvor det vigtigste indhold er.
Meta Titel og Meta Beskrivelser - snippet
Meta Titler og Meta beskrivelse er en kort tekst som beskriver fokusindholdet af siden til Google. De kan kun ses af søgemaskinernes crawl-robotter i sidens programmering. Google bruger dem til at lave en snippet som vises som søgeresultat. Den skal beskrive siden præcist og kortfattet og bør optimeres med henblik lokale resultater. En Snippet for forsiden vil altid få den beskrivelse af siden man har brugt under Webstedsidentiteten. Brug altid keywords her fordi Google highlighter dem i søgeresultaterne.
- Metatitle fungerer sammen med linkadressen som link til hjemmesiden i Google´s søgeresultater. Google vil se denne som titlen på din side. Brug lokale søgeord som f.eks. et bynavn eller et begrænset område i titlen.
• Metadescription er lidt længere, men stadig kortfattet. Den skal beskrive siden med få velvalgte ord. Brug lokale søgeord.